Holdplan

Holdbeskrivelser

Du kan nedenfor se beskrivelser af vores udvalg af hold hos Aarhus Crossfit. Du vil her kunne læse mere om træningsformen, niveauet og øvelserne, så du kan finde lige netop den holdtype, som du leder efter.

BOX er din mulighed for at træne selv og benytte alt det fede og professionelle udstyr vi har på havnen. Der er åben for BOX-træning i HELE åbningstiden. Der er masser af crossfitudstyr til rådighed, VL-plateuer, prowlerbane, elastikker og foamrollers til mobilitetstræning mm. Der er altid folk du kan spørge til råds i BOX området. Vi opdaterer inspiration til workouts i BOX-området fra forskellige Crossfit programmer hver dag.

Har fokus på de mere grundlæggende teknikker i Crossfit og egner sig derfor rigtig godt for dig som har været på intro, og vil have basis øvelserne på plads inden du kaster dig ud i almindelige WODs. På alle Basic hold vil der være en Basic-WOD, som alle kan være med på, men som bestemt ikke behøver at mangle hverken intensitet eller udfordring – her får man det tilbage, man selv investerer. Vi anbefaler at man møder op på 1-4 moduler af basic timer. Du kan frit vælge imellem holdene, dvs. du behøver ikke tage dem i rækkefølgen nr. A-D. Man er dog også velkommen til at deltage på WOD uden at have været på basic.

  • Basic A: Simple øvelser med kettlebell, kasse, skive og/eller medicinbold
  • Basic B: Variationer af press øvelser over hovedet og intro til basis OL teknik
  • Basic C: Basis kropvægtsøvelser (Herunder korrekt air squat teknik)
  • Basic D: Dødløft og intro til mere avanceret kropsvægtsøvelse

Børn? Ingen problem, ingen undskyldning. Har du børn i alderen 0-10 år, kan du hver søndag i tidsrummet kl. 10-11, dyrke din Crossfit, mens du får passet barn af vores søde barnepige. Du kan deltage på WOD i Store Sal, eller lave din egen træning i i vores BOX.

Vi tænker ud af boksen, og fokuser på høj puls i anderledes rammer! Endurance-holdet foregår udendørs HVER gang, og du vil blive udfordret på din kondition i skoven, på stranden eller i byen. Det kræver ingen forudsætninger at deltage på holdet, men det vil foregå i fuld tempo med højt humør.

Fight Gone Bad låner sin struktur fra Ultimate Fighting, så der bliver trænet i 5 min non stop (1 min på 5 forskellige øvelser), efterfulgt af 1 min pause. Dette køres mellem 3 og 5 gange. I en Fight Gone Bad forsøger man at træne i alle niveauer for at efterligne uforudsigeligheden i en kamp – man bliver dog ikke slået på! Den eneste modstander man har, er en selv. Selvom der findes en oprindelig Fight Gone Bad, vil der på dette hold blive brugt frit af forskellige øvelser, så det kun er strukturen på WOD’en, der kan forventes. How did it feel?
- Like a fight gone bad!!!
Disse var ordene, da Coach Gregg Glassman spurgte UFC-letvægtsverdensmester BJ Penn, hvordan det program han netop havde sendt ham igennem, føltes som. På FGB-holdet er mottoet: Vi er sammen om at kæmpe mod os selv! Vel mødt.

Fokuserer på den ene af Crossfits tre søjler – gymnastikken. Fokus på styrke, teknik og form – frem for tid og vægt. Vores egen kropsvægt vil være udgangspunkt for træningen, som vil foregå i pull-up baren, ringene eller på gulvet. Træningen vil være fokuseret omkring styrkedelen af gymnastikken og vil derfor let kunne overføres til andre dele af træningen og give tydelige forbedringer i dine træningstider. Crossfit Gymnastics har øget fokus på de 4 nederste komponenter af de 10 generelle fitnessdomæner: Balance, Koordination, Omstillingsparathed og Nøjagtighed.

Tirsdag og fredag morgen er der GØGLERWOD. I disse timer er det medlemmerne der foreslår øvelserne, som instruktøren så sammensætter til en sjov og længerevarende TEAM-WOD. Eftersom der er mange øvelser der indgår, er der mindre instruktion på disse hold. Derfor skal man som MINIMUM have gennemført et basisforløb inden man hopper med på en gøglerwod.

Er en introduktionstime til dig der aldrig har dyrket Crossfit før. To dygtige instruktører vil være tilstede og introducerer jer for denne spændende og anderledes form for træning. En introtime består af en grundig opvarmning efterfulgt af en udfordrende WOD(Workout of the day) som er på et niveau hvor alle kan følge med. Intro er gratis og foregår tirsdag kl. 18.30 og søndag kl. 12.00 og varer ca. 1,5 time. Tilmelding sker her på hjemmesiden.

Århus Crossfit’s konkurrence- og talentholdstræninger er for dig, der ønsker at prøve kræfter med at konkurrere i Crossfit. Holdene træner hhv. onsdag og søndag. Der er bestemte krav for at deltage på holdene, hvilket du kan høre mere om ved at kontakte reception@aarhuscrossfit.dk.

Du har crossfittet et godt stykke tid og har mod på mere udfordrende øvelser og har ikke brug for at få gennemgået teknikken på de basale crossfitøvelser. Level 2 er altså et hold, hvor vi kommer hurtigt i gang – men stadig med supervision fra en instruktør. Hvis du har styr på de essentielle teknikker og er klar på de udfordringer, der bliver kastet efter dig, er der ingen undskyldning for ikke at vælge en Level 2 WOD.

Mamas er for alle nye og kommende mødre, der har lyst til at holde sig i form i et uformelt træningsmiljø, hvor du kan tage baby med helt ind i træningssalen. Du skal blot være medlem eller have et 10-turs klippekort – Det koster altså ikke ekstra! Der er plads til alle niveauer, og vi lover det bliver både givende og hyggeligt. Der er bløde tæpper til de små.

Er du over 45 eller føler dig sådan, så mød op til Masters. Det bliver stadig udfordrende, men vi lægger vægt på skaleringer, så tag manden eller konen under armen og kom ned på havnen.

Det kan være alfa og omega for en crossfitter at træne sin mobilitet. Mobility har fokus på udstrækning og mobilitet, der kan øge præstationer i konkrete
 Crossfitbevægelser ved brug af lacrossebolde, elastikker,
og kasser til ændring af niveau. Der vil ikke være fokus på intensitet, men i stedet på fordybelse i øvelserne.

Movement Class, eller kort “Move,” er som navnet antyder en time med bevægelse indenfor alle aspekter.

Der arbejdes med alle emner indenfor krop og sind. Her vil der være mulighed for at udvide sit bevægelses fundament og lære nye bevægelser udenom crossfit samt lære hvordan bevægelses mønstre relaterer til hinanden.

Der kan være alt lige fra Workouts til skill træninger eller bare generel bevægelse og mobilitet/ gymnastics / krops kontrols øvelser. Målet er at skabe bevægelses frihed og styrke det eksisterende fundament hos dig som bevæger.

OL1 er for dig som er forholdsvis ny indenfor crossfit og vil gerne blive bedre indenfor de to olympiske løft Snatch og Clean & Jerk. OL1 er på begynderniveau, hvor de enkelte elementer i de to løft bliver trænet seperat, med henblik på at sammensætte det til en flydende bevægelse, således man kan tale om at kunne udføre et Snatch og et Clean & Jerk.

OL2 er for øvede, der efter nogen tids deltagelse på OL1 kan udføre begge olympiske løft Snatch og Clean & Jerk tilfredsstillende, og forstår mekanikken bag. Her vil der være fokus på at blive stærkere, og at kunne køre avancerede sammensætninger (complexes), samtidig med der trænes mod konkurrencedeltagelse.

I power yoga er der glidende overgange mellem de forskellige stillinger og der bliver dermed holdt mindre pauser end i normal yoga. Derfor er det en fordel at have deltaget på de normale yogatimer inden, men dette er ikke et must. Yoga er bygget op omkring øvelser for smidighed, balance, styrke, udholdenhed og afspænding og igennem denne kombination øges både kropsbevidstheden og åndedrætskontrollen. Yoga er for ALLE – Uanset alder, køn, størrelse, erfaring, styrke og smidighed.

Rehab holdet er for dig der har været så uheldig at få en skade. Det kan enten være et begyndende problem, eller måske er du på vej tilbage efter en ufrivillig pause.

Rehab er et mindre hold på kun max 10 personer, så træningen bedre kan tilpasses den enkeltes individuelle behov.

Fokus på dette hold er ikke blot at du skal komme over din skade så hurtigt som muligt, men også at give din krop de fornødne forudsætninger, for at kunne genoptage almindelig træning, med minimum risiko for skadestilbagefald.

På holdet vil der blive udført funktionelle bevægelser, som du måske kender nogle af fra den daglige træning. Disse vil blive brugt som udgangspunkt for at vurdere hvad din skade tillader dig at gøre, og dermed være et afsæt for en følgende gennemgang af skadesrelevante rehab øvelser.

Holdet skifter fra uge til uge fokus på hhv. overkrop og ben.

VIGTIGT:

Rehab holdet kan ikke erstatte nødvendig behandling hos læge eller fysioterapeut. Holdet vil blive kørt af en fysioterapeutstuderende, men der vil ikke blive foretaget nærmere undersøgelser eller behandling. Hvis du er i tvivl skal du altid opsøge egen læge eller fysioterapeut.

Holdet fokuserer på styrke og muskelmasse i de store centrale løft; dødløft, squat og pres og variationerne heraf. Timen er opbygget med klassisk opvarmning, samt fokus på mobilisering inden dagens øvelser og løft m.m. Teknik er i højsædet for at styrke din kropsholdning, og hurtigere at nå RX-kravene.

På Team-WOD kan du prøve en fed makker workout sammen med nogle af dine medcrossfittere. I vil være 2, 3, 4 eller flere sammen – det vil være forskelligt fra gang til gang. Det er ikke nødvendigt at finde makkere på forhånd, men bare møde op – så bliver I opdelt i hold til timen. WOD står for workout of the day, og som navnet antyder er det derfor en ny udfordrende træning hver eneste gang.

Derudover anbefaler vi som minimum, at have været igennem nogle basichold inden deltagelse i Team-WOD.

VL holdet er for dig som ønsker at blive bedre til vægtløftning. Der vil på timerne blive arbejdet med fleksibilitet, teknik og styrke som vil gøre dig bedre til øvelserne træk og stød.

Undervisningen vil bære præg af princippet “kvalitet fremfor kvantitet”, hvilket vil sige at det ikke kun går ud på at løfte mange kilo, men derimod bliver der lagt meget vægt på hvordan kiloene løftes. På VL holdet er der plads til alle uanset niveau. Både nye, øvede, unge og ældre løftere er velkomne.

Timerne vil være bygget op med en vægtløftningsspecifik opvarmning samt udstræk, efterfulgt af en stor teknisk del hvor der vil blive fokuseret meget på deløvelser men også på det fulde løft. Den sidste del af timen afsluttes med en styrkedel der indeholder relevante styrkeøvelser ift.vægtløftning.

WOD står for workout of the day, og som navnet antyder er det derfor en ny udfordrende træning hver eneste dag. Man har selvfølgelig mulighed for at skalere øvelserne, således at alle kan være med. Alle WOD´s er nøje gennemtænkt, for at give en varieret træning – Det vil sige du i princippet kan være med hver dag, uden at træne de samme muskelgrupper flere dage i træk.

Er bygget op omkring øvelser for smidighed, balance, styrke, udholdenhed og afspænding. Yoga er for dig, som ønsker at øge kropsbevidstheden, fremme kroppens restitution, forebygge skader, reducere stress samt løsne op for spændinger. Der er under hele timen fokus på åndedræt, kropskontrol og indre ro for at skabe øget forbindelsen mellem krop og sind. Yoga er for ALLE – Uanset alder, køn, størrelse, erfaring, styrke, smidighed osv. Deltagelse på timen kræver udelukkende, at du har lyst til at udfordre dig selv og din krop, og at du tør lytte til kroppens signaler og respondere ærligt på det, den fortæller dig. Timen vil variere i indhold og fokus fra gang til gang.


Er Crossfit træning for de 10-15 årige. Vi øver styrke, balance, samarbejde og udholdenhed. Der er fuld fart på, man får lov at give alt, man har i sig. Og så er det sjovt. Træningen er specielt konstrueret til denne aldersgruppe og foregår med uddannet instruktør. Der er ingen tunge maskiner, man bruger sin krop og specielle Crossfit-redskaber. Sund livsstil kræver at børn skubber, trækker, løber, kaster, klatrer og hopper.