Aarhus Crossfit

I 2011 rullede vi de første traktordæk ud på pladsen i de upolerede og urbane omgivelser på Aarhus Havn. De autentiske, primitive og rå lokaler skulle skabe rammerne om crossfittræning af høj kvalitet og en ”kom-som-du-er” mentalitet.

Til vores store tilfredsstillelse har vi sidenhen fundet ud af, at der er mange aarhusianere, som deler vores passion for Crossfit. I dag har vi 58 hjælpsomme og kompetente instruktører og receptionister, som er kernen i vores arbejde for at give vores medlemmer den bedste service og vejledning. Tonen er stadig uformel og lokalerne upolerede og hvad der heller ikke har ændret sig er, at vores døre er åbne for alle.

Der er ingen tvivl om, at vores opskrift på succes ligger i vores udbud af crossfittræning af høj kvalitet med fokus på teknik, intensitet og, ikke mindst, fælleskabet. For fælleskabet er med til at få vores medlemmer ud af døren, når mørket er faldet på, regnen slår på ruden og orkanen raser. I Aarhus Crossfit træner vi sammen.

Vores mission og vision

Aarhus Crossfits mission er, at sætte rammerne for træning af høj kvalitet med fokus på den rette teknik, intensitet og fælleskab. Dette sikres igennem dybdegående viden om Crossfit og tilhørende livsstil samt vores kompetente medarbejdere, som er af stor værdi for vores medlemmer såvel som for vores organisatoriske resultater. Vores vision er, at blive anerkendt som det fortrukne crossfitcenter i Aarhus. Hermed ønsker vi at bidrage til sundhed og velvære iblandt vores medlemmer og i lokalsamfundet, ligeledes fungere som et frirum i en ellers travl hverdag.

Crossfit og bevægelser

Funktionelle bevægelser er en del af den menneskelige natur og i al den tid mennesker har levet, har vi stået, siddet, kastet, trukket, løftet, skubbet, klatret, løbet og hoppet. Disse naturlige bevægelser er en stor del af øvelserne i Crossfit. Funktionelle bevægelser involverer generelt flere led og muskelgrupper og genererer kraft fra kernen i kroppen og ud til ekstremiteterne (de yderste led). Disse funktionelle bevægelser hjælper dig til at flytte mest vægt på kortest tid, og derved også at opnå et meget højt power output.
I den alment kendte fitnessverden, er de funktionelle bevægelser røget i baggrunden og præges mere af statisk isolerede bevægelser i maskiner. Disse statiske isolerede øvelser hindrer kroppens naturlige og frie bevægelsesmønster, og hindrer derved den naturlige funktionalitet vi er født med.

Crossfit og intensitet

Det er intensiteten som Crossfit er blevet kendt for. I Crossfit definerer vi intensitet som arbejde på tid. For at holde den høje intensitet ligger en Crossfit workout på alt fra 3 minutter til 20 minutter. På grund af den høje intensitet i træningen ser vi rigtig gode og hurtige resultater med de folk, der træner Crossfit. Efterhånden er det alment kendt, at træning med høj intensitet giver større forbedringer i bl.a.VO2-max (iltoptagelse) og fedtforbrænding end træning med moderat intensitet.
De funktionelle bevægelser hjælper os til at opnå den høje intensitet, ved at aktivere hele kroppen, og derigennem flere muskelgrupper på én gang. Du vil aldrig opnå samme intensitet med de isolerede bevægelser i maskiner. Størstedelen af vores træning fokuserer på den anaerobe ydeevne, der er med til at forbedre det aerobe arbejde.